Planering i historia
ht-13 och vt-14
Genom
undervisningen i ämnet historia ska eleverna sammanfattningsvis ges
förutsättningar att utveckla sin förmåga att
·
använda en
historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder,
händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer,
·
kritiskt
granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap,
·
reflektera
över sin egen och andras användning av historia i olika sammanhang och utifrån
olika perspektiv, och
·
använda historiska
begrepp för att analysera hur historisk kunskap ordnas, skapas och används.
Citat ur lgr11, förmågorna
Kring forntiden och medeltiden, till cirka 1500
·
Norden
befolkas. De utmärkande dragen för stenåldern, bronsåldern och järnåldern.
·
Nordens kulturmöten
med övriga Europa och andra delar av världen genom ökad handel och migration,
till exempel genom vikingatidens resor och medeltidens handelssystem.
·
De nordiska
staternas bildande.
·
Kristendomens
införande i Norden. Religionens betydelse för kulturer och stater i Sverige och
de övriga nordiska länderna samt konsekvenser av dessa förändringar för olika
människor och grupper.
·
Några av de
europeiska upptäcktsresorna, deras betydelse och konsekvenser.
·
Vad
arkeologiska fynd, till exempel myntskatter och fynd av föremål från andra
kulturer kan berätta om kulturmöten och om likheter och skillnader i
levnadsvillkor för barn, kvinnor och män.
Citat ur lgr11, centralt innehåll år 4-6
Ovanstående
gäller för år fyra. Ytterligare stoff kommer att behandlas i år fem och sex.
Så här ska vi arbeta
·
Se
på filmer t.ex. Odens rike
·
Läsa
och diskutera historiska texter(läroboken Historia)
·
Producera
egna faktatexter utifrån givna fakta
·
Använda
nätbaserade källor, t.ex. NE
Peter
Lindgren och Annika Thunfelt
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar