onsdag 20 november 2013

Historiaplanering


Planering i historia ht-13 och vt-14

Genom undervisningen i ämnet historia ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

·         använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer,

·         kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap,

·         reflektera över sin egen och andras användning av historia i olika sammanhang och utifrån olika perspektiv, och

·         använda historiska begrepp för att analysera hur historisk kunskap ordnas, skapas och används.

Citat ur lgr11, förmågorna

Kring forntiden och medeltiden, till cirka 1500

·         Norden befolkas. De utmärkande dragen för stenåldern, bronsåldern och järnåldern.

·         Nordens kulturmöten med övriga Europa och andra delar av världen genom ökad handel och migration, till exempel genom vikingatidens resor och medeltidens handelssystem.

·         De nordiska staternas bildande.

·         Kristendomens införande i Norden. Religionens betydelse för kulturer och stater i Sverige och de övriga nordiska länderna samt konsekvenser av dessa förändringar för olika människor och grupper.

·         Några av de europeiska upptäcktsresorna, deras betydelse och konsekvenser.

·         Vad arkeologiska fynd, till exempel myntskatter och fynd av föremål från andra kulturer kan berätta om kulturmöten och om likheter och skillnader i levnadsvillkor för barn, kvinnor och män.

Citat ur lgr11, centralt innehåll år 4-6

 

Ovanstående gäller för år fyra. Ytterligare stoff kommer att behandlas i år fem och sex.

Så här ska vi arbeta

·        Se på filmer t.ex. Odens rike

·        Läsa och diskutera historiska texter(läroboken Historia)

·        Producera egna faktatexter utifrån givna fakta

·        Använda nätbaserade källor, t.ex. NE

Peter Lindgren och Annika Thunfelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar